Når du organiserer en media- eller kontekstuell reklamekampanje på nettet, beregner enhver annonsør sitt omtrentlige budsjett. For kunden av en reklamekampanje er det viktig å se hvordan midlene til implementeringen fordeles, om pengene brukes til det tiltenkte formålet og med hvilken effektivitet de brukes. Beregningen av effektiviteten til et reklameprodukt i medieplanlegging er basert på flere indikatorer, hvorav en er CPM-indeksen. Hva er denne indikatoren, hvordan du bruker den - vi finner ut nedenfor.
CPM - hvorfor du trenger det
Hva er CPM i annonsering har vært kjent siden forrige århundre. Modulen ble brukt i alle annonsekampanjer som fant sted i media. Forlag, TV- og radiokanaler bruker fortsatt denne indikatoren for å beregne kostnadene for annonsering. CPM brukes når det gjelder prisen på én annonsevisning, ikke til enkeltmottakere, men til tusen potensielle kjøpere. Samtidig ble dette begrepet introdusert i sirkulasjon. Eierne av annonsenettsteder kunne bare operere med sin sirkulasjon og tematiske fokus, så CPM-indikatoren ble bestemt, annonsering, tatt i betraktning denne verdien, var effektiv.
CPM-definisjon
En enkel definisjon av CPM er kostnad per tusen. Navnet på modulen kommer fra de engelske ordene Cost-Per-Thousand, hvor M er et romertall som betyr 1000. På spørsmål om hva CPM er, kan vi dermed svare at dette er prisen per tusen annonsevisninger. Jo flere ganger en annonse vises på sidene til aviser og magasiner, jo oftere høres den ut på radio eller blinker på en TV-kanal, jo høyere er denne koeffisienten.
CPM-beregning i nettbaserte annonseringskampanjer
På Internett spilles rollen som en annonse vanligvis av bannere - de veldig irriterende popup-vinduene som brukerne ikke liker så godt og som gir penger til eieren av annonsesider. Jo mer populært nettstedet er, jo flere brukere ser på denne siden på Internett, jo dyrere annonsering på dette nettstedet vil koste kunden.
Annonsører er interessert i størst mulig antall brukere som har sett et gitt banner. Derfor kan hva som er CPM vises matematisk på denne måten:
CPM=(total kostnad for en annonseringsbestilling)/(planlagt antall bannervisninger per dag)1000.
Nå er det klart hva CPM er. I reklame er dette en av de viktigste indikatorene. Annonsøren kan beregne hvor mye penger nettstedeieren må betale for at informasjonen skal vises til tusen nettverksbrukere.
Denne beregningen kan demonstreres visuelt ved hjelp av et enkelt eksempel. Kostnaden for å plassere ett banner på nettstedet til en portal er for eksempel $ 400 per uke, statistikken til denne nettsiden viser at per ukenettstedet er sett av rundt 10 tusen brukere. Så en enkel beregning gir verdien:
CPM=$400/10 0001000=$4 per tusen annonsevisninger.
Annonsører bør forstå at en enkel visning av et banner på et tematisk nettsted for det meste er informativt. Det er ingen garanti for at alle ti tusen personer som besøker siden definitivt vil klikke på banneret. Hvorvidt den besøkende ønsker å følge lenken eller ikke, avhenger bare av attraktiviteten til selve banneret og informasjonen som er plassert på det. Hvert nettsted vil gi alle data av interesse for beregning av CPM-parameteren. At det er fordelaktig for eieren av nettstedet, kan du forstå. Men reklame, dens kvalitet og interesse for sluttbrukeren er kundens oppgave.
CTR-hjelpemodul, beregningsmetoder
For å redusere kostnadene bør en indikator til tas i betraktning - CTR-indeksen. Navnet kom også fra det engelske språket og høres fullstendig ut som en klikkfrekvens – en indikator på klikkfrekvens. CTR viser hvor mange som klikket på banneret og gikk til siden til annonsekunden. Denne modulen avhenger direkte av riktigheten til det valgte nettstedet, fordi jo mer hensiktsmessig og nødvendig annonsen på nettstedet ser ut, jo mer sannsynlig er det at den besøkende vil være interessert i informasjonen og klikke på banneret. Metoden for å beregne denne indikatoren ser slik ut:
CTR=(antall brukere som klikket på banneret)/(planlagt antall bannervisninger per dag) 100%.
For eksempel hvis av 20tusen personer som så annonsen fulgte koblingen 800 brukere, så er CTR 800/20 000100=4 %, som er høyere enn den minste tillatte verdien.
Eksperimentelt bevist at minimum CTR er 3–5 %. Hvis mindre, vil kostnaden per potensiell kunde overstige den forventede fortjenesten, og annonsering vil anses som ineffektiv.
Bruker indekser
CPM kan brukes når du velger en smalere målgruppe. For eksempel, når du bestiller en bannerplassering, gir nettstedsplattformen annonsøren informasjon om alder, kjønn, bosted, hobbyer til alle registrerte besøkende. Dermed vises ønsket banner kun for de brukerne som dette reklameproduktet er designet for. Annonsekampanjebudsjettet brukes mer økonomisk og mer effektivt.
Du bør også ta hensyn til aktiviteten til vanlige brukere. Jo oftere den samme besøkende ser det samme annonseproduktet, jo oftere blir det belastet penger fra annonsørene, men kunden får ikke flere kunder av dette. Derfor bør en kompetent beregning av CPM- og CTR-indeksene, kombinert med en dyp analyse av informasjonen fra denne annonseplattformen, gi kunden det ønskede resultatet.
En annen ting å vurdere i begynnelsen av en reklamekampanje. Betaling kan gjøres enten med CPM eller CTR. Kunden må med andre ord forstå essensen av bannerannonsering i henhold til CPM-modulen – at dette ikke er en betaling for brukerklikk, men kunfor å vise et kampanjeprodukt
oppsummering
På spørsmål om hva CPM er, kan man svare at denne parameteren er en av de viktigste når man skal analysere effektiviteten til en annonse, og også tas med i beregningen av budsjettet til en annonsekampanje. Antall forventede kontakter til en potensiell forbruker med reklameinformasjon og kostnadene ved å plassere et banner på flere nettsteder med lignende tematisk fokus tas også i betraktning. Ved å ta hensyn til disse parameterne kan du beregne effektiviteten til en bestemt annonseringsplattform og mestre annonseringsbudsjettet.