Hva er CTR i «Yandex. Direct»? CTR

Innholdsfortegnelse:

Hva er CTR i «Yandex. Direct»? CTR
Hva er CTR i «Yandex. Direct»? CTR
Anonim

De sier at reklame er en veldig lønnsom virksomhet. Riktignok kan mange nybegynnere argumentere med dette. Annonsebudsjettene deres smelter foran øynene våre, og støter på en uforståelig indikator: CTR. Det viser seg at dette er den viktigste faktoren som er inkludert i algoritmen for å beregne kostnaden per klikk. La oss prøve å finne ut hva CTR er i Yandex. Direct og hvordan du blir venner med den. Spørsmålet er ifølge eksperter glob alt. Hvis du forstår denne faktoren, kan du spare mye penger på en reklamekampanje og tjene mer.

hva er ctr i yandex direct
hva er ctr i yandex direct

Noen ord om "Yandex. Direct"

Internett er den mest populære plattformen for å annonsere for produktet eller tjenesten din. Det er mange selskaper som opererer her, hvor essensen er å organisere samhandlingen mellom de som ønsker å varsle seg selv, og webmastere,dvs. folk som tilbyr sine egne annonseplasser.

Søkemotorene har de største mulighetene i denne saken. Dette er foretak som er engasjert i å lage spesialisert programvare. Du støter på dem hele tiden når du leter etter informasjon.

"Yandex. Direct" er et av de mest populære reklameselskapene på det russisktalende Internett. Den er organisert på grunnlag av bedriften som opprettet søkemotoren med samme navn. "Yandex. Direct" tilbyr tjenester til annonsører og nettstedeiere (webansvarlige). Førstnevnte bruker penger på å erklære seg selv, sistnevnte mottar en liten del av dem for å skaffe sine egne nettsteder.

Tjenesten som knytter dem sammen regulerer naturligvis prosessen. Han må hele tiden opprettholde en balanse mellom en annonse og et klikk på den. Ellers vil både annonsører og webansvarlige forlate det. Ja, og besøkende vil vurdere at tjenestene er av utilstrekkelig kvalitet og vil gå til en annen søkemotor. Internett er et svært konkurranseutsatt område. Nå som du forstår hvilket tema som diskuteres, kan du gå videre til sakens kjerne. Så, hva er CTR i «Yandex. Direct»?

Yandex direkte trening
Yandex direkte trening

Regler

Du må forstå at det er mange mennesker involvert i reklame. De bruker de samme nøkkelfrasene, derfor konkurrerer de med hverandre. Og Yandex. Direct fungerer som en dommer. Opplæringen organisert av selskapet gir litt informasjon om dette, men ikke nok.

Målet med "Yandex" ertjene penger. Det skaper regler som lar hver annonsør ta så mye som mulig. For eksempel kan kostnaden per klikk i Yandex. Direct variere for lignende annonser. «Dommeren» ser ikke på hvor mye du godtar å betale, men på forbrukerens tilbakemelding. Det er viktigere for ham at folk klikker på annonsen.

Hvis du forstår dette, vil det være lettere å finne ut hva CTR er i Yandex. Direct og hvordan det påvirker budsjettet. Igjen, et selskap bryr seg ikke om hvor mye penger du er villig til å gi det hvis annonsene er klønete eller ikke appellerer til publikum. Hun streber etter å få mer fra alle, det er meningen med aktivitetene hennes.

CPC i Yandex Direct
CPC i Yandex Direct

Hva er CTR i "Yandex. Direct"

Den tekniske støtten beskriver dette konseptet ganske tydelig. CTR (klikkfrekvens) er en indikator på klikkbarheten til et banner eller en annonse. Beregningsformelen inkluderer to indikatorer: antall klikk og visninger. CTR er kvotienten mellom dem. Det vil si at for å få det, må du dele klikk på visninger. Men ikke alt er så enkelt.

For det første beregner ikke "Yandex" denne indikatoren umiddelbart. Når han velger annonser, fokuserer han i utgangspunktet på den anslåtte CTR. Og hvordan "Yandex" mottar disse dataene - ingen forstår egentlig. Den samme tekniske støtten forklarer at de styres av den gjennomsnittlige ytelsen til lignende reklamekampanjer, og tar hensyn til nettstedets karma (hvis noen).

Reell CTR begynner å bli beregnet først etter et visst antall visninger. For eksempel burde det i 2016 vært neimindre enn 400. Prisen på et klikk i Yandex. Direct avhenger direkte av denne indikatoren. Jo mindre den er, desto dyrere blir annonsevisningen.

hvordan øke ctr
hvordan øke ctr

Logikk for sortering av annonseenheter

La oss se på et eksempel som viser hvordan CTR fungerer. Vi har to annonsører. Man er villig til å betale 20 rubler. for hver handling av klienten, synes den andre synd på slike midler. Han oppga en pris på 10 rubler.

Annonsekampanjene deres har fungert en stund. Som et resultat så Yandex at den første av hundre visninger fikk 5 klikk. Hans CTR er 5 %. Den andre annonsøren gjorde kampanjen mye bedre. Han fikk en CTR for de samme hundre visningene – 15 %. Godt gjort!

Og hva tjente Yandex? Fra den første: 20x5=100r. Fra den andre: 10x15 \u003d 150 rubler. Hvem er bedre for ham? Dette er tydelig for enhver, fordi annonsene ble vist like mange ganger. Men fra en mer økonomisk, men flittig annonsør, får Yandex mer. Dette betyr at han ikke vil lure seg selv, han vil prioritere denne arbeidsnarkomanen. Og som en bonus – en lavere CPC.

Påvirker CTR budsjettet?

Annonsører prøver hele tiden å passe inn med "Yandex. Direct". Opplæringen for de som ønsker å starte egen bedrift forbedres. For å oppnå resultater og ikke brenne ut, må du være interessert i nye produkter, studere andres erfaring. Så for en tid siden viste det seg at Yandex reagerer på hele reklamekampanjen, og ikke på et eneste banner. Han analyserer hvor nøye spesialisteninnsamlede søkeord slik de brukes når du oppretter annonser.

I tillegg samler "Yandex" inn informasjon om hvert domenenavn. Hvis det er ugunstig, snakker de om "site karma". Det påvirker søkeresultatene, og øker derfor kostnaden per klikk. For å finne ut spesifikt om det er noe negativt med nettstedet ditt, kan du bare eksperimentere. Du må lage to identiske annonser som fører til forskjellige adresser. Til prisen som tilbys av tjenesten, vil du forstå hvilken som har en bedre holdning.

ctr klikkfrekvens
ctr klikkfrekvens

Hvordan øke CTR?

Eksperter har mange meninger om dette problemet. De fleste av dem har en tendens til å tenke at annonser bør utarbeides. Først, samle alle mulige nøkler. Yandex vil definitivt analysere kvaliteten deres når den sjekker kampanjen din. Jo bedre søkeord, jo lavere pris. Dette har ekspertene funnet ut i praksis.

Andre plass i CTR-økningen går til selve annonsen. Nøkkelfrasen skal være i tittelen og teksten. Du må sette det i anførselstegn når du oppretter en kampanje. "Yandex" forstår dette tegnet som et ønske om å annonsere etter den nøyaktige forekomsten av ord. Og dette eliminerer unødvendige, upassende inntrykk. Reduserer derfor ikke CTR.

Stoppord

Det er en funksjon i tjenesten som lar deg ikke vise annonser for visse søk. De kalles stoppord. Du vil for eksempel annonsere for pelsfrakker. Naturligvis må alle forespørsler med dette ordet beregnes og vedtas. Når du samler nøkkelsetninger,les dem nøye. Det vil definitivt være en "sild under en pels" og mye mer. Slike forespørsler, hvis de ikke blir forbudt, vil redusere prisen vår, øke kostnadene for hele kampanjen. Det vil si at når du lager reklame, er det viktigst å finne nøkkelfraser.

klikkfrekvens ctr
klikkfrekvens ctr

Målgruppevalg

Også et viktig poeng. "Yandex" fokuserer på nøkkelsetninger. Det er imidlertid ikke alle som skriver forespørsler som har penger eller evne til å kjøpe et produkt eller bestille en tjeneste. Denne delen av publikum bør kuttes av. For dette er det en plassering etter alder, geografisk plassering. Du trenger ikke folk fra Magadan for å se en annonse for salg av blomster i J alta, gjør du? De vil fortsatt ikke bruke en krone på dem, disse innbyggerne har ikke en slik mulighet. Derfor bør du nok en gang se nøye på hvem du tilbyr tjenestene dine til. Lag et portrett av en potensiell kjøper, og fokuser på ham. Da vil "Yandex" glede deg med en stor CTR, og selve kampanjen - med seriøs inntekt. Lykke til!

Anbefalt: